duminică, 12 ianuarie 2014

Ce să ştii atunci când te apuci de renovări capitale

   Vine un moment în viaţa fiecăruia dintre noi când ne luăm prima casă şi trebuie să o renovăm.O parte dintre noi îşi aleg să cumpere apartamente noi direct de la dezvoltatori şi o altă parte este adepta blocurilor vechi “ceauşiste” (în această categorie mă aflu şi eu).
   Dacă pentru cei care îşi cumpără un apartament nou la cheie, problema renovatului constă în alegerea culorii parchetului, a tipului de gresie şi de faianţă şi a culorilor pereţilor, pentru cei care îşi cumpără un apartament vechi se schimbă datele problemei.
   Pentru că şi eu m-am aflat în această situaţie, m-am gândit că ar fi practic, ca înainte de a mă apuca efectiv de treabă să îmi creez un plan de atac, aşa, să ştiu ce şi cum trebuie să fac. Drept urmare am luat laptopul în poale şi m-am apucat de căutat sfaturi şi idei, un fel de TO DO LIST, astfel am ajuns să îmi creez un ghid de renovare care am să vi-l împărăşesc.
   Dacă apartamentul nu este dotat cu geamuri termopan, ar fi indicat schimbarea acestora cu unele termopan, de preferat cu rame de lemn şi geam termopan (sunt mai scumpe dar calitativ nu se compară).
    Alegerea geamurilor termopan
   Majoritatea firmelor lucrează cu o anumită tâmplărie sau un anumit tip de sticlă sau cu anumiţi furnizori de feronerie. Alegerea pentru mine a fost extrem de dificilă pentru că, ca mai toată lumea, nu ştiam mare lucru despre nici o firmă. Ce mă interesa pe mine era să obţin cel mai bun raport calitate-preţ. Sfatul meu penru voi este să umblaţi la mai multe firme şi să cereţi detalii şi oferte de preţ, pentru a putea face o comparaţie. Alegerea este la latitudinea dvs. în funcţie de gusturi şi necesităţi.
   Uşa de exterior  - Alegerea uşii de la intrare
   Odată terminată treaba cu “termopanele” şi în aşteptarea montajului am început să caut uşă nouă la intrare. In situatia mea, ca şi în situaţia celor mai mulţi, uşa veche era din lemn şi am preferat să îmi pun o uşă metalică.
   Pentru cei care au deja uşă ok, la acest pas rămâne să îşi aleagă un butuc potrivit şi să îl schimbe.
   Eu am zis că îmi trebuie o uşă solidă (chiar dacă ştiam că orice casă poate fi spartă destul de uşor de hoţii cu experienţă, am zis măcar să se chinuie niţel) şi m-am apucat de căutat. După un tur de forţă prin toate magazinele de bricolaj am gasit o uşă după nevoile şi dorinţele mele : să fie solidă, izolată bine, cu închidere în cât mai multe puncte, să fie cât mai simplă din punct de vedere al designului şi un aspect foarte important să nu depăşească 1500 lei.
   Preţul montajului diferă de tipul de uşă care trebuie înlocuită la locuinţă. Dacă e din lemn e aproximativ 100 lei dacă uşa veche e tot metalică, preţul creşte în general cu 50%.

   Uşile de interior


   Uşile de interior se aleg în funcţie de bugetul şi preferinţele fiecăruia.
   Există sute de modele pe piaţă lă preţuri începând de la 200 de lei uşa până la 2500 de lei per bucată, sau mai mult
   Uşile low cost de 200-300 de lei sunt aduse din China (de la un singur mare furnizor din câte am înţeles de la diverşi comercianţi) şi cu excepţia designului şi a culorilor sunt toate la fel. Calitatea execuţiei este scăzută, montajul lor fiind destul de complicat mai ales în situaţia des întâlnită a pereţilor strâmbi. Nu au toc reglabil şi sunt destul de sensibile la umiditate.
   Uşile intermediare sunt din mdf sau hdf de prin Polonia (sau tot China dar de o calitate superioară) au preţuri între 500 şi 800 de lei. Au avantajul că au toc reglabil, calitativ sunt mai bune şi o gamă foarte variată al designului.
   Cele mai scumpe sunt uşile din lemn şi preţurile încep de la 1000-1200 de lei.
   Eu, personal, am ales uşi intermediare şi am dat 1755 de lei pe 3 uşi, montajul nefiind inclus. 
   Detalii despre montarea uşilor de interior găsiţi aici

   Schimbarea instalaţiei sanitare


   Dacă nu vreţi să vă treziţi cu surprize după terminarea renovărilor este indicat să schimbaţi tot ce ţine de instalaţia sanitară şi pe cea de termoficare.
   După ce găsiţi un bun instalator, trebuiesc cumpărate materialele. Sfatul meu este să faceţi achiziţiile direct de la depozite, astfel o să economisiţi în jur a 10%-20% faţă de magazinele de bricolaj. Avantajul depozitelor este că se preţurile se pot negocia în funcţie de cantităţile luate, fiind mai flexibili decât magazinele mari. Am cheltuit aproximativ 7000 de lei pe toată instalaţia nouă, optând pentru centrală termică. (în preţ este inclusă şi manopera)

   Schimbarea Instalatiei electrice


   Toate blocurile vechi (ceauşiste) au instalaţia pe aluminiu, material care în prezent nu se mai foloseşte în instalaţiile electrice, fiind considerat inferior. În prezent se recomandă instalaţia pe cupru.
   Şi în cazul materialelor necesare pentru instalaţia pe cupru, în urma studiului de piaţă efectuat am constatat că magazinele mici au preţuri mai bune decât magazinele mari de bricolaj. Pe lângă preţuri ai şi avantajul că nu trebuie să alergi ca nebunul la toate raioanele să găseşti ce trebuie. La astfel de magazine dictezi de pe listă şi eşti servit direct în portbagaj.
   Materialele uzuale pentru instalaţia electrică (cabluri, tub copex, tablou electric, siguranţe, doze, întrerupătoare, prize - nevasta a înnebunit când am dat 400 ron doar pe prize şi întrerupătoare) au costat aproximativ 2200 lei.  În funcţie de complexitatea lucrării la apartament, se mai adaugă costurile pentru electricieni care pot fi între 1000 şi 2000 lei (în aceşti bani sunt incluse : găurit pereţi, refăcut trasee prize, adăugare prize suplimentare, legăturile firelor - în cazul unor instalaţii mai complicate gen întrerupătoare cap-scară, multă bătaie de cap şi mizerie multă). Eu personal am folosit un tutorial on-line + puţină meserie furată şi mi-am făcut singur instalaţia electrică.
   Înainte să vă apucaţi de treabă, pregătiţi-vă de înjurăturile vecinilor, pentru că la schimbarea instalaţiei electrice se face mult zgomot.

   Gresie, făianţă, zugrăveală şi parchet


   De departe etapa cea mai solicitantă este etapa în care în casă vine echipa de muncitori. Pregătiţi-vă şi înarmaţi-vă cu multă răbdare pentru această etapă.
   În primă fază am făcut măsurătorile pentru gresie şi faianţă. M-am sfătuit cu nevasta şi am cumpărat ceva să se potrivească şi să placă ochiului. După gresie şi faianţă am început să cumpăr materiale de construcţii. Preţurile la materialele uzuale sunt, în mare parte, egale în toate magazinele de bricolaj şi deopotrivă în magazinele mici. Idei despre alegerea gresiei şi faianţei găsiţi aici
   Şi în acest caz recomand alegerea unui magazin mic pentru că aveţi libertate de negociere şi vă garantez că veţi face economie alegând astfel de magazine.
   Partea cea mai proastă în această etapă este că niciodată nu ştii câte materiale de construcţii trebuie să mai cumperi până în momentul în care termini. Tot timpul apar chestii care necesită modificări.
   După ce se pune gresia, faianţa, se rezolvă pereţii şi se mai scapă de şantier. Urmează ultima etapă în care se pune parchetul.
   Şi aici alegerea este destul de complicată pentru că pe piaţă este o gamă foarte variată de modele de parchet. Preţul parchetului începe de la 20 de lei m2 şi depaşeşte 150 lei m2 pentru parchetul din lemn masiv. 
   Pe lângă parchet trebuie să luaţi în calcul şi accesoriile: folia care se pune dedesubt pentru izolaţie, plintă, colţarele, trecerile.   Veţi observa că în magazinele în care parchetul este mai avantajos accesoriile sunt mai scumpe şi invers. Încercaţi să vedeţi cât mai multe modele de parchet şi să vă notaţi preţurile la accesorii în momentul în care treceţi prin magazine. Pentru o idee despre cum ar trebui să alegeţi parchetul daţi click aici
   Investiţia în parchet şi accesorii a fost de 3000 de lei.
   După ce se termină şi etapa parchetului urmează etapa mobilării şi a utilării: Bucătărie, Baie, Apartamente
   Spor la renovat şi fie ca rezultatul final să vă depăşească aşteptările.


Articol preluat de pe www.homedecomag.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu